Dieta przeciwpróchnicowa w trosce o zdrowie Twoich zębów!

Zazwyczaj stan naszych zębów odzwierciedla faktyczny stan zdrowia całego naszego organizmu. W dodatku to, co jemy w młodości i co podają nam nasze mamy, ma bardzo duży wpływ na stan naszego uzębienia.

Poniżej przedstawiamy kilka faktów i cennych wskazówek, jak za pomocą żywienia wspomagać zdrowie jamy ustnej:

1. Prawidłowy dowóz witaminy A ma ważne znaczenie w okresie tworzenia się zębów mlecznych i stałych. Nasze szkliwo jest wrażliwe na brak tej witaminy- w jej niedoborze powstające szkliwo jest mniej wartościowe, powierzchnia ma drobne zagłębienia, gdzie łatwo zatrzymują się bakterie i resztki pożywienia.  Niekiedy stwierdza się wówczas zahamowanie wyrzynania zębów, nieprawidłowe ich rozmieszczenie i niedostateczny rozwój wyrostków zębodołowych.

2. W żywieniu dzieci nie może także zabraknąć wapnia, witaminy D i witaminy C, które mają istotny wpływ na jakość uzębienia młodego człowieka.

3. Sugeruje się również, że znaczne spożycie węglowodanów w czasie ciąży powoduje powstanie szkliwa mało odpornego na działanie niszczących czynników. Ponadto wiele badań wskazuje na niekorzystny wpływ m.in. sacharozy (czyli „cukru białego”) i skrobi na powstawanie próchnicy. Dużo tych substancji zawierają słodycze, ale także takie „pozornie zdrowe produkty” jak płatki śniadaniowe, jogurty owocowe czy serki homogenizowane.

4. Wśród słodkości możemy wyróżnić te najbardziej niekorzystne dla zdrowia naszych zębów. Zdecydowanie numer 1 na liście próchnicotwórczych słodyczy zajmują krówki, żelki, landrynki, lizaki, które są długo ssane. To właśnie długie zaleganie w jamie ustnej jest tym najbardziej niepożądanym czynnikiem, powodującym rozpuszczanie się szkliwa. Lepiej „wypadają” więc słodycze, których się nie ssie, ale gryzie (np. ciastka).

5. Słodziki, choć są słodkie, nie powodują próchnicy zębów. Należy jednak pamiętać, że spożywane w nadmiarze mogą powodować biegunki.

6. Karmienie piersią niemowlęcia sprzyja natomiast prawidłowemu rozwojowi szczęk, zapobiega wadom zgryzu oraz ogranicza zapadalność na próchnicę zębów. U starszych niemowląt i małych dzieci karmionych sztucznie i pojonych słodzonymi napojami pojawia się tzw. próchnica butelkowa (zaleganie resztek słodzonego pokarmu na powierzchniach zębów mlecznych o niepełnej mineralizacji szkliwa).

7. Faktem jest, że białka śliny mają działanie antybakteryjne, trawiące i wiążące związki mineralne. Dlatego dieta powinna stymulować wydzielanie śliny. Zapewnia to jedzenie produktów o tzw. twardej konsystencji (np. jabłka, marchewka), co umożliwia naturalne oczyszczenie zębów. Pobudza to również prawidłowe wydzielanie śliny, a także lepsze ukrwienie tkanek czy fizjologiczne ścieranie się powierzchni zębów. Dbajmy więc, o dużą ilość surowych warzyw i owoców (choć tych ostatnich nie w nadmiarze).

8. Spadek pH (kwaśne otoczenie) sprzyja rozwojowi próchnicy. Powodują to wspomniane wyżej słodycze, a także soki owocowe, sosy do sałatek na bazie octu winnego czy słodzone i gazowane napoje, wino. Co ciekawe, po bogatym w kwasy posiłku zaleca się odczekać godzinę, zanim umyjemy zęby, by nie ranić naruszonego przez kwaśne substancje szkliwa. Wtedy dobrym i prostym narzędziem walki ze zbyt niskim pH jest  żucie bezcukrowych gum czy przepłukiwanie ust wodą.

9. Jeśli już wykryto u nas próchnicę, dobrym środkiem wspomagającym leczenie (prócz pasty zaleconej przez dentystę- z wysoką zawartością fluoru) jest spożywanie wody fluorowanej oraz suplementów bogatych w fluor. Oczywiście musi być to uzgodnione z dietetykiem i może trwać tylko określony okres czasu.

Źródła:

http://www.izz.waw.pl

Jan Hasik- Podstawy Dietetyki. PZWL

Jan Gawęcki- Żywienie człowieka zdrowego i chorego. PWN

Rajendra Dharma- Encyklopedia dla całej rodziny; Władysław Kierst- Nauka o żywieniu zdrowego i chorego człowieka. PZWL

M. Kossobudzka „Dobra dieta chroni zęby” wyborcza.pl

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s