Obalamy mit dotyczący ilości spożywanych jaj

„Niewiele badań wskazuje na słuszność ograniczania spożycia jaj jako skutecznej prewencji chorób miadżycopochodnych, co więcej coraz nowe doniesienia sugerują, że zwiększona podaż jaj ma dzianie dobroczynne. Zgodnie z poczynionymi obserwacjami znacznie istotniejsze dla rozwoju zmian miażdżycowych są nieprawidłowe proporcje spożycia kwasów tłuszczowych oraz niedobory antyoksydantów, których jajko jest również dobrym źródłem…

Jaka jest cała prawda o dozwolonej ilości spożywanych jaj? Sprawdźmy podłoże naukowe tej sprawy:

 

  •  Jedno z pierwszych badań sugerujących duży udział cholesterolu pochodzącego z tego źródła na rozwój zmian miażdżycowych pochodzi  z 1913 r. Był to eksperyment rosyjskiego patologa Atchinskov`a, który oceniał wpływ podawania królikom cholesterolu pochodzącego z jaj na ich profil lipidowy. Wnioski były jednoznaczne- karmienie zwierząt cholesterolem indukowało widoczne zmiany naczyniowe podobne do tych pojawiających się w przebiegu miażdżycy u ludzi. Możemy domniemać, że w taki sposób jaja, wykorzystane jako nośnik cholesterolu w eksperymencie, zyskały miano produktu spożywczego silnie podnoszącego poziom cholesterolu we krwi.

Przeprowadzone w późniejszym czasie testy na innych zwierzętach laboratoryjnych w dużej części nie potwierdziły hipotezy postawionej przez zespół Atchinskov`a. Wynika z tego, że badania z udziałem królików nie są istotne w kontekście zmian zachodzących  w organizmie człowieka.

A jak wyglądały badania z udziałem człowieka…?

  •  Rezultaty badań z udziałem ludzi nie pokrywają się z obserwacjami poczynionymi na zwierzętach laboratoryjnych. Większość dociekań nie ustaliła zależności  między konsumpcją jaj, a występowaniem chorób układu krążenia. Taki brak związku badacze tłumaczą tym, że jaja są dobrym źródłem luteiny oraz zeaksantyny- silnych antyoksydantów, które działają ochronnie na utlenianie lipoprotein. Po drugie spożywanie cholesterolu w takiej postaci wiąże się ze wzrostem stężenia obu frakcji cholesterolu, również tego o korzystnym działaniu, a mianowicie lipoproteiny HDL.
  • Rezultaty badania przeprowadzonego w Hiszpanii jednoznacznie wykazały, że spożycie jaj nie wpływa szkodliwie na organizm człowieka. 6-letnie obserwacje ponad 14-tysięcy uczestników prowadzone w oparciu o kwestionariusze ankietowe nie wykazały związku między zwiększoną podażą jaj w diecie, a występowaniem chorób układu sercowo-naczyniowego.
  • Wyniki innego z eksperymentów pokazały, że zwiększone spożycie jaj nie tylko nie ma koligacji z pogorszeniem wskaźników profilu lipidowego, ale i powoduje ich poprawę. Obserwacją objęto  grupę 31 mężczyzn między 40, a 70 rokiem życia, których zakwalifikowano do 2 grup. Jedna z nich spożywała codziennie przez 12 tygodni 3 jaja w formie płynnej, natomiast druga otrzymywała placebo. Zarówno poziom LDL-cholesterolu jak i glukozy we krwi w obu grupach nie zmienił się pomimo zwiększonej podaży cholesterolu pochodzącego z jaj w jednej z nich. Zaskakujący okazał się pomiar stężenia HDL-cholesterolu we krwi- zwiększył się on korzystnie tylko w grupie spożywającej codziennie jaja!
  • Obserwacja kliniczna na 80 pacjentach z cukrzycą typu 2 wykazała, że w grupie osób spożywających większą ilość jaj nastąpiła poprawa wskaźników lipidowych oraz poprawiła się kontrola glikemii. Ponad to zauważono spadek stężenia hemoglobiny glikowanej we krwi, która jest czułym wskaźnikiem wyrównania metabolicznego cukrzycy.

 

Jak widać nie ma podstaw do dużego ograniczania spożycia jaj w zwykłej diecie. Jaja mają dużo pozytywnych związków, które poprawiają m.in. funkcje narządów wzroku, a także stan skóry. Reguluja one także gospodarkę cholesterolu w organizmie. Dlatego jeśli nie ma jednoznacznych wskazań do ograniczenia spożycia cholesterolu lub tłuszczów to w świetle najnowszych badań -można bez obaw zjeść na śniadanie nawet 3 jaja. Smacznego!

 

Źródła:

1.Cichosz G. Czeczot H. Kontrowersje wokół cholesterolu pokarmowego. Pol Merk Lek. 2012, XXXIII (193): 38-42.
2.Fernandez M. L. Effects of eggs on plasma lipoproteins in healthy populations. Food Funct. 2010, 1(2): 156-160.
3.Mutungi G. Ratliff J. Puglisi M. i wsp. Dietary Cholesterol from Eggs Increases Plasma HDL Cholesterol in Overweight Men Consuming a Carbohydrate-Restricted Diet1,2. J Nutr. 2008, 2(138): 272-276.
4.Nakamura Y. Iso H.  Kita Y. i wsp. Egg consumption, serum total cholesterol concentrations and coronary heart disease incidence: Japan Public Health Center-based prospective stud. Br J Nutr. 2006, 96: s: 921-928.
5. Steinberg D. Thematic review series: The Pathogenesis of Atherosclerosis  An interpretive history of the cholesterol controversy: part I. Res J Lipid. 2004, 45: 1583- 1593.
6. Zazpe I. Beunza J.J. Bes-Rastrollo M. i wsp. Egg consumption and risk of cardiovascular diseasein the SUN Project. European Journal of Clinical Nutrition. 2011, 65: 676-682.
7.Pearce K.L. Clifton P.M. Noakes M. Egg consumption as part of an energy-restricted high-protein diet improves blood lipid and blood glucose profiles in individuals with type 2 diabetes. Br J Nutr. 2011, 4(105): 584-592″

autor: Aneta Antczak

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s